Teknisk information

Webbserviceadress

http://ws.errorhandler.se/error.asmx
Ni får en unik sträng för ert företag för CompanyUniuqe vid beställning, den kommer via e-post.
Så fort beställningen är gjord så dyker sidor för att administrera upp, lägg upp system och systemdelar och börja logga direkt. Det finns med ett system WEB, och systemdel INTERNET, för att ni direkt skall kunna börja logga på er externa webb.

Varianter för loggningen

Bästa sättet är att i varje metod logga med parametrar, då kan felen snabbt identifieras och rättas.

En variant är att logga varje metod men inte ta med parametrar. Det går givetvis att logga än mindre, ni väljer själv hur ni vill göra

Rekommendationen är att logga i yttersta skiktet (klient eller webbserver). Om samtliga fel skjuts uppåt och hanteras närmast användaren så loggas det mest rätt.

Används Customer Error Number, dvs egna felnummer som ni lägger in under Administrera så kan ni även filtrera fel baserat på dessa. Det blir en vana att för varje felloggning lägga till ett unikt nummer för felet och ni får en otroligt bra kontroll på varje felsituation, vilket också minskar antalet fel.

Rätta fel innan de rapporterats, arbeta "halvproaktivt"

Med rätt konstruerade system med central loggning behöver användarna inte ens rapportera in fel, systemen sköter det helt själv.

IT-utvecklarna och systemägare ser direkt när fel sker och kan rätta dem "halvproaktivt". Proaktivt är att se till att användarna inte utsätts för fel.

Har ni externa webbplats/tjänster är det tjänstefel att inte hantera fel aktivt

Fel skapar badwill och kan ge negativ publicitet. Fel kan i värsta fall få kunder att gå till en konkurrent.

Externa besökare rapporterar inte fel. Då skulle ingen ha några.